Klímajavítás



A klímajavítás lehetséges lépései 

  • hűtőközeg leszivattyúzása ártalmatlanításhoz 
  • szükséges javítások elvégzése 
  • vákuum és nyomáspróba száraz nitrogénnel 
  • olaj, és ha szükséges UV színező anyag betöltése 
  • klímatöltés – megfelelő mennyiségű és típusú hűtő gáz betöltése 
  • rendszer beüzemelés, ellenőrzés 
  • ózonos fertőtlenítés 

1-2. A klímakompresszor termeli a hűtőközeget ami gáz halmazállapotú, magas nyomású, a hőmérséklete magasabb, mint a külső hőmérséklet.
3-4. A kompresszorból a gáz a kondenzátorba(klímahűtő) megy, ahol nagynyomású cseppfolyóssá alakul.
5. A cseppfolyós hűtőközeg a szárítószűrőbe kerül, ahol kiszűrődik a szennyeződés és a nedvesség.
8. A szárítószűrőből az expanziós szelepbe megy tovább ahonnan kisnyomású cseppfolyóssá alakul.
6. Bekerül az elpárologtatóba ahol kisnyomású cseppfolyósról kisnyomású gáz halmazállapotúra változik. Ez az elpárologtató szokott kellemetlen szagot árasztani a kabinba, ha el van hanyagolva a klímarendszer tisztítása.
7. A kabinventilátor innen szívja be a hideg levegőt az utastérbe.
8. Az elpárologtatóból a kisnyomású gáz halmazállapotú hűtőközeg visszajut a kompresszorba, és míg bekapcsolva van a klímánk az autóban ez a körfolyamat folytonos.

- Gyakran Ismételt Kérdések -

18 – 24 havonta minimum érdemes megvizsgálni, hogy megfelelően működik-e. Ha például lecsökken a klímagáz mennyisége, az a kompresszort sokkal jobban megterheli, és az idő előtti tönkremeneteléhez vezet.

• Karambolos sérülés: az abszorbert (klímahűtőt) általában a jármű elején helyezik el, közvetlenül a lökhárító és a hűtőrács mögött. Ennek az az oka, hogy itt éri a legtöbb menetszél – itt a legjobb a hő leadás. Sajnos mindennek következtében balszerencsés esetben egy kisebb koccanásnál is sérül a klímahűtő, vagy valamelyik cső.• Korróziós problémák: az abszorber és az elpárologtató is általában alumíniumból készül. Ez a fém sajnos rosszul tűri a környezeti szennyezést, nagy károkat tud benne okozni a téli sózás is. Szintén gyakori probléma, hogy az alumínium hűtő felület és az acél rögzítés találkozásánál galvánkorrózió alakul ki, mely porózussá teheti az alkatrészeket.• Gumi csövek megtörése, roppantott csatlakozó meghibásodása: némelyik gépkocsi típusnál a hűtőközeget szállító gumicső konstrukciós, avagy szerelési probléma következtében túlságosan meghajlik, ezáltal könnyen megreped. Szintén előfordul, hogy a gumi csövek roppantott fém csatlakozói rosszul tömítenek, javításuk csak cserével lehetséges.• Kompresszor hiba: a gépkocsi kompresszora egy szíjtárcsán keresztül a motorról kapja a meghajtást. A kompresszor tengelyén a szíjtárcsa mögött elhelyezett simmering esetenként kopott, sérült. Szintén előfordul a kompresszor házának tömítetlensége.• Töltő szelepek tömítetlensége, “O” gyűrű deformálódása

A leghelyesebb télen-nyáron minden héten legalább 1-2 percre megjáratni. Nyáron ez általában teljesül is, de hűvös, párás időben segít páramentesen tartani a szélvédőt. A működő klíma körbeszállítja az olajat az egész rendszerben, így azok nem száradnak ki, nem használódnak el idő előtt. Ezen kívül az olajos tömítések jobban tömítenek, kevesebb gáz szökik el mellettük.

Nyomáspróba során nitrogénnel töltjük fel a rendszert üzemi nyomás értékre. A nyomásmérő óráról leolvasható, ha a rendszer szivárog. Ennek legalább egy órán át kell tartania a nyomást hogy megfelelően tömítettnek nevezzük a rendszert.

Erre a kérdésre pontos választ nem lehet adni. Ez függ a rendszerben található csövek, tömítések állapotától illetve a rendszernek van egy természetes éves szivárgási mennyisége.

Fotógaléria
Kulcsszavak